Varaus-, majoitus- ja peruutusehdot

1. Varaus

Varaus astuu voimaan, siitä päivästä lähtien, kun varaus on tehty puhelimella, sähköpostilla, nettisivuilla tai viestillä. Sääntömme on suositeltavaa lukea ennen varauksen tekemistä. Lisäksi tehty varaus tarkoittaa sääntöjemme hyväksymistä. Varaus alkaa tulopäivänä klo 15 jälkeen ja lähtöpäivänä varaus päättyy ennen klo 12. Ellei ole erikseen toisin sovittu. Varauksen tekijä toimii vastuuhenkilönä mökistä ja mökissä olevasta irtaimistosta varauksen alkamisesta päättymiseen asti. Ovet on lukittu ja avaimet on jätetty mökin sisälle sovitusti. Mahdollisista kalusteiden rikkoontumisista on ilmoitettava viimeistään lähtöpäivän aamuna.

Asiakkaan on varausta tehdessä ilmoitettava nimensä, asuinosoitteensa, puhelinnumeronsa ja/tai sähköpostiosoitteensa sekä yöpyjien lukumäärä laskun/maksun lähettämistä varten. Mökkien henkilömäärää on noudatettava.

Meille on tullut uusia maksutapoja. Olemme ottaneet vuonna 2025 SumUp-välityspalvelun sekä NETVISOR-taloushallintojärjestelmän käyttöön. Nyt voimme ottaa vastaan verkkomaksuja sekä yleisimpiä maksukorttimaksuja. Lähetämme laskun sähköpostitse varauksen jälkeen, jonka kautta vuokra maksetaan 2 erässä. Varausmaksu, eli 1. erä on puolet kokonaismaksusta. Alle 2 kuukauden päähän varatuista majoituksista perimme koko summan.

Laskutuskulujen kattamiseksi lisäämme jokaiseen sähköpostilaskuun 5 € laskutuslisän. Lasku voidaan lähettää myös maksulinkkinä (SumUp), verkkolaskuna tai postitse. Muihin vaihtoehtoihin lisäämme 10 € laskutuslisän. Postitetusta kirjeestä lisäämme 5 € postituskulun, jokaisesta lähetetystä laskusta tai muistutuksesta.

Tehdyn varauksen jälkeen tarkistakaa sähköpostinne roskapostikansio. Automaattiviestimme sekä sähköpostiviestimme yleensä menevät roskapostiin, joten tarkistakaa se ennen yhteydenottoanne!

2. Peruuttaminen: Varausmaksusuorituksen jälkeen

Varauksen peruuttaminen on tapahduttava viipymättä puhelimitse, sähköpostilla tai tekstiviestitse. Varausmaksua (1. erä), emme tule palauta! Loppumaksua emme tule perimään, kun saamme tiedon peruutuksesta. Varausmaksu peritään minimissään 2 kuukautta ennen varauksen alkamispäivää. Yli puolen vuoden varauksissa perimme varausmaksun 1-2 kuukauden päästä varauksen teko hetkestä.

Voimme kuitenkin sopia uudesta majoitusajasta kohtuullisessa ajassa peruutuksen jälkeen sekä tilanteesta riippuen, jolloin varausmaksu voidaan siirtää kokonaisuudessaan tai osittain uuteen varaukseen. Maksimissaan puolen vuoden päähän alkuperäisestä varauksesta.

3. Peruuttaminen: Kokonaismaksusuorituksen jälkeen

Varauksen peruuttaminen on tapahduttava viipymättä, kuitenkin vähintään 7 päivää ennen varauksen alkamista. Peruutus tehdään puhelimitse, sähköpostilla tai tekstiviestitse (myös Whatsapp). Peruutustilanteessa palautamme kokonaismaksusta 25 % vain ja ainoastaan painavasta syystä ja tilanne kohtaisesti.

Pyrimme kuitenkin tarjoamaan vaihtoehtoista majoitusta tuleville viikoille, jolloin jo maksettu loppumaksu siirretään suoraan uuteen varaukseen. Tällaisessa tapauksessa emme hyvitä mahdollista vanhan ja uuden majoituksen välistä erotusta mökin koosta huolimatta. Jos uusi majoitus on kalliimpi, perimme ylimenevän osan. Lisäksi perimme lisämaksun muutoksista johtuvista järjestelyistä.

4. Sairastuminen, tapaturma, kuolemantapaus tai maailmanlaajuinen konflikti/epidemia

Peruutetusta varauksesta palautamme 25% kokonaismaksusta, jos kyseessä on painava syy. Tällöin on kyse asiakkaan tai hänen läheisensä vakavasta sairastumisesta, vakavasta onnettomuudesta, kuolemasta tai muusta odottamattomasta ja vakavasta tapahtumasta kuten asunnon palosta. Läheisenä henkilönä pidetään avio- ja avopuolisoa, lasta, vanhempaa, appivanhempaa, sisarusta, lastenlasta, isovanhempaa tai matkakumppania, jonka kanssa on tarkoitus majoittua. Suosittelemme kaikille matkavakuutusta, joka kattaa mahdolliset vuokrauksen kulut. Kysykää lisää vakuutusyhtiöiltä.

Maailmanlaajuisessa konflikti tai epidemia (Koronavirus 2020) tilanteessa pyrimme siirtämään varauksen uudelle päivämäärälle. Maksujen palautuksia emme tee ja hyvityksiä käsittelemme varauskohtaisesti.

Asiakkaan on ilmoitettava saapumatta jättämisen syy viipymättä majoitusliikkeelle ja se on osoitettava luotettavalla selvityksellä, kuten lääkärintodistuksella, poliisin tutkintapöytäkirjalla tai vakuutusyhtiön lausunnolla. Selvitys tulee toimittaa kohtuullisessa ajassa siitä, kun asiakas on saanut lausunnon.

Jokaisesta rahanpalautuksesta perimme 30 € käsittelymaksun.

5. Asiakkaan vastuu vahingosta ja riskit

Asiakas on vastuussa tahallaan tai huolimattomuudella aiheuttamistaan vahingoista, (kuten tupakoimisesta sisällä), jonka hän, hänen vieraansa tai lemmikkieläimensä aiheuttavat majoituskohteen tiloille, siellä oleville huonekaluille tai varusteille sekä majoitusliikkeen muille asiakkaille tai heidän omaisuudelle.

Jos majoituskohteessa havaitaan tulopäivän yhteydessä rikkoontuneita huonekaluja, valaisimia, epäsiisteyttä tai jotain muuta huomioitavaa, on siitä ilmoitettava välittömästi majoitusliikkeelle. Tällaisessa tapauksessa voidaan laskuttaa kyseiset vahingot oikeilta henkilöiltä. Ilmoittamatta jättäminen voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa maksun saapuville henkilöille, vaikka vahinko olisi tapahtunut ennen saapumista majoituskohteeseen. Veden loppumisesta kaivossa on asia, mille emme voi tehdä mitään. Tämä on riski, jonka varaaja on ottanut varauksen tehdessä. Emme hyvitä tästä johtuvia ongelmia. Kyseessä luonnon ilmiö. Sähkökatkot ovat yleensä alueellisia, joten näissä tilanteissa on vastuu verkon ylläpitäjällä.

6. Varauskalenterin käyttö

Varauskalenterissa pystyy kätevästi tekemään sekä näkemään vapaita vuokra-aikoja. Vihreällä on merkattu vapaat päivät, joita pystytään varaamaan. Punaisella on varatut päivät. Pienillä nuolilla kalenterin yläkulmassa voidaan siirtyä seuraavaan ja edelliseen kuukauteen. Keltaisella on avoimet varaukset, jotka ovat käsittelyssä. Valitessa päiviä, antaa kalenteri valita minimissään 2 yötä (eli 3 palikkaa). Kalenterin avulla ei siis pysty valita 1 yön varauksia. mutta ottamalla meihin yhteyttä puhelimitse tai sähköpostilla, voidaan myös tarjota majoitusta yhdeksi yöksi. Pidempiä aikoja pystyy varaamaan klikkaamalla alkamispäivä ja päättymispäivä, jolloin kalenteri laskee automaattisesti tarjottavan hinnan halutulle ajalle

Varausta tehtäessä tarvitsee täyttää tarvittavat tiedot. Voitte kirjoittaa vapaaseen kenttään, esimerkiksi halutessanne ostaa siivouspalvelun tai vuokrata lakana- ja pyyhesetit tai, jos teillä on tulossa lemmikki mukaan. Varauksen lähettämisen jälkeen, varaus näkyy keltaisena, avoimena varauksena. Tässä tilassa tarkistamme sekä vahvistamme varauksenne. Otamme yhteyttä sähköpostitse, jos varauksessanne on puutteita, tarvitsemme lisätietoja tai jos varaus ei jostain syystä onnistu. Jos varaus on hyväksytty, teille saapuu ilmoitus tästä sähköpostitse. Sähköpostissa on pankkitiedot, joita käytetään mökin vuokran maksamiseen. Jos tarvitsette laskun vuokrasta, haluatte muokata varausta tai peruuttaa sen, tämä onnistuu ainoastaan ottamalla yhteyttä sähköpostilla tai soittamalla. Varausjärjestelmästä peruuttaminen ei ole mahdollista.

7. Vuosisopimukset

Vuosisopimus sitoo molempia osapuolia sopimuskauden ajan. Irtisanomiseen sopimuksen aikana vaaditaan painavaa syytä. Muussa tapauksessa sopimuksen sovittu hinta on maksettava ja ilmoitus sopimuksen jälkeisestä jatkamisesta on ilmoitettava kuukausi ennen sopimuksen päättymistä. Sähkö maksetaan koko sopimuksen ajalta ja mökkien osalta oleva peruslämpö on pidettävä yllä, vesiputkistojen jäätymisen estämiseksi pakkaskaudella (loka-huhtikuu). Jäätyneet putket ovat vuokraajan vastuulla ja siitä aiheutuneet kulut peritään vuokralaiselta johtuen lämmityksen laiminlyönnistä. Apua ja tietoa peruslämmön säätämiseen sekä saattolämmitysten päällä pitämiseen saa meiltä soittamalla tai viestitse. Lämmityslaitteiden, kuten patterien, lattialämmityksien, ilmalämpöpumpun ja saattolämmityksien toimintakunnosta on ilmoitettava välittömästi, jos epäilee laitteen olevan epäkunnossa.

(Päivitetty 1/2025)